André Looij rijdt met plezier nog een keer de Amerongse Berg op

Het gaat wat ver profcoureur André Looij te bestempelen als de ´fietsende beheerder´ van de Utrechtse Heuvelrug, maar ben je een man van de streek, dan word je ook snel een kenner genoemd. Dat komt dus mooi uit met de routes van de Oranje Peloton Tocht.

Hij schiet onmiddellijk in de lach. Hij, André Looij, de ideale gids voor al die deelnemers aan de tweede Oranje Peloton Tocht? Het overvalt hem een beetje. ,,Haha, om nou te zeggen dat ik de routes die er straks op 2 oktober worden gereden feilloos ken, dat gaat veel te ver. Dat ik in dit gebied veel train, ja, dat klopt. Maar dat ik tijdens mijn ritten de parcoursen af rijd, nou nee. Ik zal hier en daar best stukken meepakken; ik vertrek echter nooit met de intentie van ‘zal ik vandaag de lus van 170 kilometer of twee keer de ronde van  70 kilometer eens van start tot finish fietsen?’ Zou ook niet handig zijn, als je weet dat ik uit Wilnis kom. Dat is eigenlijk aan de rand van het gebied waar de tocht doorheen trekt.
,,Wat ik zeker kan vertellen: de Utrechtse Heuvelrug is wel een geweldige omgeving om in te fietsen. Mijn langere trainingsritten, en dan heb ik het over vier, vijf of zes uur, werk ik allemaal hier af. Het landschap is zo afwisselend. In vergelijking met de rest van Nederland waar het me te vaak te veel rechttoe rechtaan is, of waar er altijd wind lijkt te waaien. In het Westland fiets je door een glazen stad, in het noorden waai je weg op de open vlaktes en in het zuiden ben je de hele dag op en af aan het rijden. In deze streek is het beschut, er zijn overal wel – voor Nederlandse begrippen – enkele klimmetjes te vinden, de natuur is mooi, met veel paden en wegen door de bossen. En wind? Daar krijg je heus mee te maken.’’ Met een knipoog: ,,Vooral in de buurt van Nijkerk kan het spoken!”

De Amerongse Berg, met z’n 69,5 meter hoge piek, geldt als de ‘reus’ van de provincie, gelegen ten noordoosten van Amerongen. De 21-jarige André: ,,Da’s een begrip, zelfs voor wielrenners. Hoe dikwijls ik dat ding al niet ben opgereden, ik heb het niet bijgehouden, maar aan veertig zal ik vast komen. Als je de heuvel staand op de pedalen neemt tot bovenaan, ga je ’m wel voelen in de benen. In het begin is-ie het steilst, om naar de top toe wat af te vlakken. Natuurlijk stelt het voor de doorgewinterde coureur als hindernis niet te veel voor, zo eentje die je per se op elke training moet pakken als je in de buurt bent. Er zijn meer van dit soort hobbels op de Heuvelrug. Trouwens, die vind je net zo goed over de hele Veluwe verspreid, ook een uitstekend gedeelte dat we met de Oranje Peloton Tocht aandoen.’’
Professionals zien in hun carrière de halve wereld. Looij doorkruiste al de woestijn van Qatar, vergaapte zich aan het uitzicht dat de Noorse fjorden bieden, waande zich in een sprookjesachtige setting toen hij de Ronde van Oman reed en kreeg direct een vakantiegevoel tijdens een meerdaagse race op Corsica.

,,Alleen maak je het nergens mee dat je vanuit een paleistuin kunt starten waar de koninklijke familie jarenlang haar thuis heeft gehad. Paleis Soestdijk is een begrip, door daar vandaan weg te fietsen en ook weer terug te keren, wordt een toertocht heel bijzonder. Vorig jaar was de eerste keer en ik herinner me wat voor super sfeer er hing. En niet te vergeten, het veiligheidsaspect. Ik doe niet veel aan toertochten mee, maar goed aangegeven routes en alert optredende seingevers zijn voor mij een must. Bij de Oranje Peloton Tocht is het perfect georganiseerd. Daarom heb ik er nu opnieuw zin in. Het wielerseizoen loopt dan op z’n eindje, je bent eigenlijk wel toe aan wat rust, maar ik zie het zo: als ik de lange route kies, is het toch een verkapte trainingsrit voor de laatste koersen. Er zijn genoeg lange, rechte stukken op de routes waar je een sprintje kunt trekken. Dat zal ik vast wel een paar keer doen om m’n sprintersbenen alvast te testen. En wie me dan wil uitdagen, mag zich melden.’’

Routes 2 oktober:
Ter voorbereiding worden volgende week worden de routes in .GPX op www.oranjepelotontocht.nl gecommuniceerd.